Ludzie codziennie spotykają się z wszechobecnymi reklamami. Niektóre z nich są mało kreatywne i zdecydowanie zbyt nachalne. Inne z kolei można nazwać sztuką umiejętnego kreowania wizerunku. Nazywanie reklam mianem sztuki nie jest działaniem na wyrost. Takie zjawisko ma nawet swoją nazwę – art. branding. Czym jest art. branding i jakie ma znaczenie w nowoczesnym podejściu do reklamy? Sprawdźmy
Jak wykorzystać ART BRANDING w reklamie?
Art branding jest wykorzystaniem sztuki w reklamie. Wykorzystanie artystycznych zdolności do budowania wizerunku marki można wykorzystać w każdy sposób i jednym ograniczeniem jest ludzka wyobraźnia. Grafika, video, popart, performence to tylko kilka prostych przykładów form sztuki, które są niemal hurtowo wykorzystywane w reklamach. Rola sztuki w reklamie rośnie, gdyż współczesny odbiorca-konsument jest coraz bardziej świadomy tego, że reklama dociera do niego niemal z każdej strony. Dlatego coraz bardziej wysublimowane formy reklamy są jak najbardziej w cenie.
Mecenat sztuki vs art branding
Ciekawym przykładem łączenia się sztuki z biznesem jest mecenat, czyli opieka wpływowych miłośników sztuki nad twórcami. Taka opieka nie musi mieć charakteru czysto charytatywnego. Finansowe wspieranie artystów może dawać obopólne korzyści.
Działanie oparte na mecenacie mają nastawienie nacechowane typowo wizerunkowo. Sprawnie wprowadzony mecenat pozwala na stworzenie firmy – konesera, aktywnej społecznie i wspierającą sztukę. Art branding oparty na mecenacie potrzebuje wielu środków oraz prestiżu. Związane jest to z określoną sferą towarzyską, o pewnym wysokim statucie materialnym. Do wspomnianych działań należy zaliczyć wszelkiego rodzaju stypendia i programy rozwojowe dla młodych, uzdolnionych artystów.
Połączenie sztuki i komercyjnego świata reklamy to przykład efektu synergii
Połączenie sztuki i reklamy to przykład kooperacji charakteryzującej się efektem synergii. Dzięki biznesowi artyści mają szanse na pokazanie swojej sztuki większemu gronu odbiorców. Z kolei z perspektywy biznesu, umiejętne wykorzystanie sztuki jest sposobem na niebanalną reklamę.